Pages

Saturday 1 February 2014

Tips Keselamatan Di Facebook

Tips Ini Membantu Tingkatkan Sekuriti Facebook

Facebook mempunyai sistem sekuritinya yang tersendiri untuk menghalang sistem mereka daripada diceroboh oleh pihak asing. Mereka juga perlu memastikan laman facebook tidak mudah ditembusi oleh anasir-anasir jahat yang dikenali sebagai black hat. Kerap kali kemaskini sekuriti akan dilakukan oleh pihak Facebook. Namun, pasti ada pihak yang cuba untuk merobek keselamatan laman popular ini.
sekuriti facebook
Tips keselamatan Facebook
Justeru, akaun setiap pengguna haruslah dijaga oleh pengguna itu sendiri disamping dilindungi secara umum oleh Facebook. Sikap tanggungjawab pada diri sendiri perlu ada untuk mengelakkan perkara tidak diingini berlaku seperti akaun digodam dan semua privasi terdedah kepada pihak yang tidak dikenali. Anda akan tidak merasa apa-apa sekiranya perkara itu tidak berlaku sendiri oleh anda namun anda akan mula menyedari keselamatan Facebook amat penting setelah anda mengalaminya.

Langkah-langkah serius harus diambil oleh anda sendiri sebagai pemilik akaun. Jadi, terdapat 7 langkah yang disimpulkan bagi melindungi hak privasi anda sebagai pengguna. Baca dan cuba amalkan setiap langkah yang disediakan.

1) SEKURITI PASSWORD
Pastikan anda menggunakan kata laluan yang berbeza untuk akaun anda dalam talian yang berbeza. Anda juga perlu membuat kata laluan anda panjang dan kompleks dan menukarnya secara berkala. Ingat untuk mengelak daripada menggunakan perkataan kamus, perkataan yang dieja terbalik, mengulangi aksara, atau maklumat peribadi.
2) INFO PERIBADI
Jangan bertindak balas terhadap permintaan untuk maklumat peribadi dari sumber-sumber yang tidak diketahui. Menyediakan maklumat seperti nombor keselamatan sosial atau butir-butir kewangan boleh mendedahkan anda kepada kecurian identiti atau jenis jenayah yang lain.
3) MESEJ DAN LINK
Sentiasa berhati-hati apabila klik pada link atau membuka lampiran, walaupun ia telah dihantar atau yang dicatatkan oleh rakan atau lain-lain sumber bereputasi. Jika anda mempunyai apa-apa keraguan, mendapatkan pengesahan terus daripada penghantar. Terutamanya berhati-hati dengan mesej yang termasuk tawaran menarik atau permintaan segera, dan berhati-hati untuk pautan yang memerlukan anda dengan serta-merta memberikan login dan kata laluan. Jika anda tidak pasti sama ada tapak yang anda adalah benar atau palsu, taip URL (contohnya, www.facebook.com) terus ke dalam bar alamat penyemak imbas anda.
4) KESELAMATAN PELAYAR WEB
Pastikan anda mempunyai versi yang paling terkini pelayar web anda, dan ia dilengkapi dengan perlindungan anti-phishing. Anda boleh lakukan ini dengan memeriksa laman web untuk syarikat penyemak imbas anda, atau dengan pergi ke "Help" atau "About" seksyen dalam program pelayar anda. Pelayar popular termasuk FirefoxInternet Explorer, dan Safari.
5) SEKURITI KOMPUTER
Pastikan anda telah menetapkan sistem operasi anda untuk mengemas kini secara automatik. Anda boleh melakukan ini dari "Settings" atau "Preferences" menu. Anda juga perlu mempunyai "up-to-date" memasang perisian keselamatan yang menyeluruh yang termasuk anti-virusanti-spywareanti-phishing, dan firewall.
6) PENYELIAAN AKAUN
Facebook menyediakan alat-alat yang mudah untuk membantu anda menjejaki aktiviti anda dan loginmengawal maklumat anda berkongsi, dan membuktikan identiti anda jika anda kehilangan akses ke akaun anda. Belajar bagaimana untuk menggunakan alat-alat dan orang-orang yang yang sama di laman web lain supaya anda sentiasa berada dalam kawalan.
7) LAPORKAN (REPORT)
Jika anda terjumpa dengan scam penipuan, laporkan supaya tindakan boleh diambil. Facebook dan laman web lain menyediakan pautan laporan yang banyak ada pada tiap-tiap kandungan, serta cara-cara untuk melaporkan mesej spam dan e-mel. Anda juga patut melaporkan penipuan kepada pihak berkuasa berkaitan di negara anda.
go top google+ page facebook twitter rss